zaterdag 28 maart 2015

VeloTilt toertop 1e versie


Vanmiddag fiets ik naar Enkhuizen. De harde wind maakt het op de hoge dijken van de Schermer nogal spannend. Als ik 36 km/u rij, voel en zie ik de Quest, ik hou op dat moment de benen stil, versnellen tot 40 km/u. Dat is wat veel van het goede en ik rem maar wat af.


Jan heeft weer mooie dingen gemaakt. De carbon verstijving van het voorframe voor Quest, Strada en Mango is bijna klaar en deze ziet er heel goed uit. Ik ben vooral benieuwd naar de eerste versie van de toertop. Jan heeft met schuimstrippen de pas gelamineerde top dicht gemaakt. We zetten de VeloTilt buiten en ik neem plaats in de fiets. Het zicht rondom is perfect. In de Quest zit ik zelfs nog dieper.


Voor een maximaal goede aërodynamische vorm is het zaak dat de wind langs de romp laminair blijft. Zoals de top nu is vlakt ie wat te snel af. Jan zal bovenop de top richting het vizier wat verhogen waardoor de luchtstroom, net als overal langs de romp, tot aan de schouders laminair blijft. Dit zal geen nadelig effect voor het zicht hebben.


Op bovenstaande foto is goed te zien dat er uitstekend over de neus van de VeloTilt kan worden gekeken. Een bijkomend voordeel is dat deze toertop lichter is dan de top met de grote kunststof ruit. Mooi is ook te zien dat het hoofd goed beschermd wordt door de hoge opbouw aan de achterzijde van de fiets. Als laatste zal er een dakje met vizier, een racekap dus, worden gemaakt. Dit dakje zal zo worden vormgegeven dat het altijd in de VeloTilt kan worden meegenomen.




13 opmerkingen:

marcel beekmans zei

hi Wim

zo dit ziet er gelikt uit joh!
begint nog eens mooi te worden!

ben eigenlijk wel benieuwt hoe je nou het wiel in het midden dat bijna verstopt is , de banden gaat of kan vervangen/??

Quezzzt zei

Wat lijkt de romp van de velotilt nog breed ten opzichte van een Quest - met 3 wielkasten in de fiets - op de vergelijkende foto's, of is dat gezichtsbedrog ?

Ik verwacht uiteraard een antwoord dat dit nodig was om aan de optimale lengte-breedte aerodynamische vorm te komen voor wat het ontwerp moest kunnen, maar toch het valt op omdat die huidige snellere velomobielen allemaal zo smal zijn.

Maar inderdaad de bescherming van het hoofd lijkt veel beter te zijn. Ook ben ik bepaald fan van de stroomlijn die het voorwiel bedekt :-))

Cees zei

Ziet er goed uit Wim. Zeker de hoofd bescherming is een plus punt.

Wim zei

Met deze kap ziet de fiets er een stuk 'geschikter voor de openbare weg' uit.

Links en rechts van je hoofd zitten nu nog behoorlijke openingen, dat lijken mij windvangers.
Of worden die nog afgedicht, als je zonder kap rijdt?

Ik heb het je al eerder gezegd, maar ik vind dit project echt wel heel bijzonder knap. Ik blijf wel kritisch over het dagelijks gebruik, maar misschien zou ik er gewoon eens een keer mee moeten fietsen....hint ;-)

Wim Schermer zei

HI Marcel,
Alle wielen zijn enkelzijdig opgehangen. Met een snelspanner is ieder wiel er in een paar seconden uit.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De VeloTilt is maximaal 55 cm breed over de romp. De DF is 65 cm breed.
Dat ie breder lijkt is dus gezichtsbedrog.

Wim Schermer zei

Wim,
De gaten links en rechts van het hoofd kunnen met een vulstuk worden opgevuld. Ook zal er cabrio rijdend een Lexan vizier opzitten. Die buigt de lucht naar boven af. Tenslotte is open rijdend de snelheid minder belangrijk.

De Bobslee zei

Dag Wim,

Ziet er prima uit, maar ik mis iets wat alle andere nieuwe modellen wel hebben, de "deuk" in lengterichting over de neus. Is dat niet nodig om de zijwindgevoeligheid te verkleinen? Of zie ik het verkeerd?
Dat de snelheid minder belangrijk is bij open rijden ben ik het niet mee eens, ik wil net zo snel kunnen open als dicht, want ik rijd dicht i.v.m. koude en/of regen, als het weer goed is word er open gereden!

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Dag Adri,
De deuk in andere modellen is er niet voor het verkleinen van de zijwindgevoeligheid maar om meer zicht te krijgen vlak voor de velomobiel. Een stormstrip is veel effectiever om teveel zijwind te weerstaan dan een dubbele bolling. Ik denk overigens dat het extra zicht naar voren beperkt is en meer door een wens naar grotere constructiesterkte wordt ingegeven. Bij de DF vind ik de lengtedeuk wel fraai, bij een Milan vind ik het foeilelijk. Met onze sandwich constructie zijn we al veel sterker dan de enkele laminaten van alle andere velomobielen.
Met mijn opmerking over minder snelheid bij open rijden bedoel ik het verschil tussen open rijden en de racetop. Dat verschil zal relatief groot zijn.

Anoniem zei

Mijn DF blijkt zijwindgevoeliger dan mijn Quest, de deuk lijkt dus niet te helpen.

Ard zei

Die toertop lijkt wel érg op een zonnepaneel ter ondersteuning van de accu capaciteit, zeker in de tweede foto; alsof je de wolken in een dunnefilmpaneel weerspiegeld ziet. Weet je zeker dat er geen electromotor in zit? Of dat het misschien dient om de accu voor de verlichting op te laden?
Het wordt een ontzettend mooi ding, trouwens.

PoiterH zei

Hello Wim.
Could the visor rotate forward out of the head srction?
Pete

Wim Schermer zei

Pete,
Yes the visor is fully adjustable.
Wim